Sisä­rakentamisen erityis­osaamista: Toimisto­tilat

19.10.2023

Etätyö, lähityö, hybridityö, näiden sekoitus… Eri työtapoja on nykypäivänä yhtä paljon kuin työllä tekijöitäkin. Työnteon tavat mullistanut pandemia muutti toimistotilojen merkitystä ja haastoi yritykset pohtimaan niiden käyttötapoja. Nykypäivän toimistoilta toivotaankin ennen kaikkea viihtyvyyttä ja mahdollisuutta muuntautua käyttäjien tarpeiden mukaan.

Moni meistä on viime vuosina oppinut jotain uutta työskentelytavoistaan. Enimmäkseen kotitoimistolla työtä tekevän ja keskittymistilaa kaipaavan työskentely sujuu ehkä paremmin, kun kollegat eivät ole keskeyttämässä. Joku voi kaivata sitä, että tauolla pääsee eristäytymään helposti rauhoittavaan paikkaan. Toiset taas kaipaavat sosiaalisuutta, suoraa puheyhteyttä ja yhteisiä taukohetkiä kahvihuoneissa. Nykyaikaisten toimistotilojen tulisi pystyä vastaamaan kaikenlaisten työntekijöiden ja tilan käyttäjien tarpeisiin.

– Ennen pandemiaa toteutettiin paljon avotoimistoja, heti pandemian jälkeen taas koppimaisien tilojen suosio nousi. Nyt, kun hybridimalli on suosiossa, toteutetaan vähän erilaisia yhdistelmiä näistä, kertoo Inlookin myyntipäällikkö Liisa Räisänen.

– Avotiloja tehdään edelleen, mutta tiloihin vaaditaan useimmiten erillisiä vetäytymis- ja keskittymistiloja. Me toteutamme todella erilaisia kokonaisuuksia, tarpeen mukaan, sanoo Inlookin Turun aluepäällikkö Teemu Keskikylä.

Erilaisten yhdistelmien lisäksi yksi suuri trendi toimistorakentamisessa on muuntojoustavuus – kun tilat pystyvät muuntautumaan erilaisten käyttötarkoitusten mukaan, tilojen elinkaari pitenee ja kokonaiskustannus pienenee. Inlookin tuotteista esimerkiksi järjestelmä- ja lasiseinät tarjoavat mahdollisuuden muuntautuvuudelle, mutta hyvä tuotekaan ei aina ratkaise kaikkea: parhaaseen lopputulokseen päästään tarkalla yhteisellä suunnittelulla ja järkevällä aikataulutuksella.

– Muuntojoustavuuden suunnittelussa pitää huomioida koko rakennus – esimerkiksi isolla äänieristyksellä varustettu lasiseinä ei pelkästään riitä eristämään kaikkea ääntä, jos vanha rakennus päästää ääntä muualta läpi. Silloin asiakkaan etu on pohtia laajemmin, mitä tarpeen saavuttamiseksi vaaditaan, Räisänen sanoo.

– Meillä on tällaisista projekteista vuosien kokemus, joten pyrimme sen pohjalta aina ehdottamaan asiakkaan tarpeen kannalta parhaita ratkaisuja, vaikkei se olisi aina sitä mitä asiakas itse ajatteli. Kaikenlaisia tuoteyhdistelmiä on vuosien saatossa toteutettu. Yhdessä suunnitellessa asiakaskin voi säästää, kertoo Keskikylä.

 

Sijainnit ja halutut materiaalit projektin suunnittelun haasteena

Yksi toimistotilojen toteutusta haastava seikka on sijainti. Vuosien kaupungistumismegatrendin myötä toimistoja rakennetaan tai sellaisiksi muokataan vanhempia tiloja, jotka sijaitsevat aivan asutusalueiden ytimissä.

– Joskus voi olla haasteellista edes päästä työmaalle, jos esimerkiksi auto ei mahdu paikalle. Materiaaleja joutuu silloin liikuttamaan ihan lihasvoimin. Joskus olemme nostaneet elementtejä esimerkiksi rakennuksen kattoikkunasta sisään – aina sitä jotain keksitään, kertoo Inlookilla työnjohtajana työskentelevä Marek Ahola.

Haastavien sijaintiensa lisäksi toimistotilojen toteutuksessa lasituotteiden suosio on ehdoton trendi. Käyttäjän silmään kevyt ja miellyttävä materiaali vaatii tekijöiltä erityisen tarkkaa suunnittelua ja usein työtavoissa joustamista.

– Nykyään toimistoon kuin toimistoon menee aina lasia, sillä se tuo tilaan avaruutta ja valoisuutta. Lasiseinät eivät kuitenkaan ole bulkkitavaraa, joten ne vaativat pidemmät toimitusajat ja tarkat speksit siitä, mihin niitä ollaan asentamassa, Keskikylä sanoo.

Eritoten äänieristävä lasi on painavaa ja sen liikuttelu on haastavaa, etenkin jos toimisto on muilta osin aktiivisessa käytössä ja häiriötä on vältettävä. Joskus yllätyksiä tulee vastaan ja paras aika hoitaa jokin homma voi olla erikoisenakin kellonaikana. Kaikki on kuitenkin aina sovittavissa, Ahola sanoo.

 

Alusta loppuun laadukasta jälkeä

On tavallista, että suurissa toimistotilahankkeissa on useita toimijoita mukana toteutuksessa. Toimivimman, laadukkaimman lopputuloksen asiakkaalle varmistaa Inlookin mukanaolo projektin alusta loppuun asti. Rautaisella kokemuksella varustetut työnjohtajat pystyvät ennakoimaan yllätyksiä jakamalla vastuuta ja vaiheistamalla järkevästi, ja Inlookin omat, monessa liemessä keitetyt asentajat toteuttavat tilat tehokkaasti, aikataulun mukaisesti.

– Tällaisissa hankkeissa hyvä vaiheistus on kaikkien etu. Lisäksi oleellista on se, että jokainen osapuoli tekee hommansa ajallaan. Jos yksi vaihe prakaa, toinen joutuu odottamaan ja kustannukset nousevat helposti, Räisänen kertoo.

– Asiakkaan kannalta parasta on, että olemme suunnittelussa jo alkuvaiheessa mukana. Kun tiedämme, millaiset puitteet tilassa on, saamme takuulla oikean tuotteen oikeaan paikkaan. Esimerkiksi lasit pystytään tilaamaan todella nopeasti, jos niiden vaatima aukko on meillä tehty. Lisäksi asennus on nopeaa, sillä sen hoitavat omat asentajat, joille tuote on tuttu, Ahola sanoo.

Monen toimijan projektissa toimijoiden välinen luottamus ja kyky kommunikoida ovat avainasemassa. Useimmalla työmaalla yllätyksiä tulee väistämättä matkaan, ja silloin toimijan takana olevat kilometrit auttavat ratkaisemaan tilanteen kuin tilanteen.

– Meille tosi tärkeää on suoraselkäisyys. Kyllä me sanomme suoraan, jos jokin ratkaisu ei toimi ja lisäksi omat virheet myönnetään aina. Ja vaikka virheitä sattuisi, niin kaikki on aina sovittavissa – sellaista kohdetta ei meillä ole, joka ei olisi tullut tehdyksi, Keskikylä summaa.

– Inlookin omat tuotteet ovat superlaadukkaita ja esimerkiksi lasituotteiden asiakastyytyväisyys on lähes poikkeuksetta huipussaan. Suurin etumme on kuitenkin omat asentajat. Kun hommat hoidetaan omalla jengillä, työn jälki on takuulla priimaa, kertoo Räisänen.