19.1.2024
Kun hankkeen sisärakennusvaiheeseen tarvitaan materiaaleja, Inlookin materiaalimyynti palvelee. Ympäri Suomen toimiva tiimi ei vain myy tuotteita, vaan myös tekee materiaalilaskentaa, etsii ratkaisuja, konsultoi, ja tarvittaessa kuuntelee huolet ja murheet.
Inlookin materiaalimyynti työllistää tällä hetkellä yhteensä 14 henkilöä eri puolilla Suomea, ja kaikissa Inlookin toimipisteissä on oma materiaalimyynnistä vastaava henkilönsä. Tiimin vetäjä Matti Ruismäki toteaa: ”Kun myyntihenkilöt vastaavat yksinomaan materiaalimyynnistä, saa asiakas ammattitaitoa, tuotetuntemusta ja parasta mahdollista palvelua. Vain sillä tavoin voimme vastata asiakkaan tarpeisiin.”
”Me ollaan kaikkialla, missä Inlook on – ja siellä, missä eniten rakennetaan. Materiaalimyynnin toimipisteitä löytyy kaikista Suomen suurimmista kasvukeskuksista ja yliopistokaupungeista”, kertoo Oulusta käsin työskentelevä Atte Lämsä.
Inlookin materiaalimyynnin toimipisteistä saa suoramyyntinä tai noutomyyntinä kaikkia sisärakentamisen hankkeisiin tarvittavia materiaaleja kuten alakatot, kannatus- ja kiinnitystarvikkeet, tarkastusluukut ja väliseinätarvikkeet. Pääsääntöisesti asiakkaita ovat rakennus- ja asennusliikkeet, kaupungit, kunnat ja tukkurit. Tuotteita myydään Suomen lisäksi myös jonkin verran vientiin. Tiimi tarjoaa myös materiaalien määrälaskentaa sekä tarvittaessa etsii sopivia ratkaisuja erikoisempiin tai haastaviin hankkeisiin. Tiimi itse mieltää toimivansa puhtaasti asiakaspalvelutehtävässä.
”Tämä on ihan oma lajinsa. Asiakkaita palvellaan niin hyvin kuin vain pystytään, ja yhdessä koitetaan saada hommat aina maaliin. Kun luottamus on kunnossa, myös kauppa käy, ja asiakas voi nukkua yönsä rauhassa”, kuvailee Samu Hänninen Helsingin materiaalimyynnistä.
Materiaalimyynnin tuotehankintojen taustalla on aina aito tarve. Inlookin puoleen kääntyvä asiakas saa kokonaisvaltaista palvelua, joka sisältää määrälaskennan ja oikeat tuotteet oikeaan aikaan oikeassa paikassa. ”Meillä on kova reagointinopeus ja ripeys toimia. Me pyritään erittäin hyvään asiakaspalveluun, ja kaikki mitä voidaan, tehdään heti. Parhaimmassa tapauksessa tavara lähtee jo tilauspäivänä työmaalle”, kertoo Samu.
”Meidän tehtävä on auttaa asiakasta menestymään. Kun asiakas menestyy, mekin menestymme. Inlookin slogan on ”Sinulla on projekti, meillä on ratkaisu.” Niinhän se menee; me tarjoamme ammattitaitoa ja ratkaisuja myös haastavissa tilanteissa”, kehaisee Matti.
”Meillä töitä tehdään tosissaan, mutta ei totisina. Tehdään asiaa ja puhutaan asiasta, mutta huumori on aina tilanteen mukaan mukana”, naurahtaa Matti. Atte ja Samu komppaavat; tekemistä siivittävät yhteiset naurunaiheet, mutta samaan aikaan tiimiläiset ovat kovia ammattilaisia, joilla on toista sataa vuotta yhteistä kokemusta sisärakentamisesta jo takana. Erilaisuus hyväksytään, ja hyvä tilannetaju ja kyky lukea asiakkaita vievät pitkälle.
Hyvä meininki välittyy myös asiakkaalle. Pasi Kolehmainen on toinen Mekol-Rakennus Oy:n omistajista, ja on tehnyt yhteistyötä Inlookin materiaalimyynnin kanssa jo lähes kolmenkymmenen vuoden ajan. Pääsääntöisesti hän kääntyy materiaalimyynnin puoleen alakattorakentamisen hankkeissa, mutta myös lasi- ja väliseinähankkeita on Inlookin kanssa hoidettu.
”Helppous ja luotettavuus sen ratkaisevat. Inlookin valikoima on todella laaja, ja jos jotain ei ole, se hankitaan. Liikoja ei luvata, mutta se mikä luvataan, myös pidetään. Inlook ei ehkä ensi näkemältä ole se markkinoiden edullisin toimija, mutta kun ylimääräinen vaivannäkö, valmistusvirheet ja toimitusviiveet eivät rasita, on kokonaishinta useimmiten kilpailijoita edullisempi”, kuvailee Pasi.
Hyvässä asiakassuhteessa monenlainen juttu luistaa. Tutuimpien asiakkaiden kanssa touhutaan muutakin kuin vain töitä, ja kerrotaan myös oman elämän kuulumiset. ”On aina aidosti kiva nähdä, kun asiakas menestyy omassa työssään. Kun luottamus työssä syntyy, voidaan puhua muistakin asioista. Meillä tapaamiset kasvotusten ovat työn suola ja arkipäivää, ja ne ovat myös monelle todella tärkeitä kohtaamisia. Työpöydän ääressä on kuultu myös menetyksistä ja murheista”, sanoo Samu.
Materiaalimyynnin työskentelytapa on kauaskantoinen. Pitkät asiakassuhteet ovat molemminpuolista yhteistyötä, jossa luottamus rakentuu. Inlook pyrkii olemaan rehellinen tosiasioiden suhteen, eikä esimerkiksi toimitusaikoja kaunistella tai jätetä kertomatta. Laajasta asiakaskunnasta löytyy myös luottotekijöitä, joita suositellaan tarvittaessa muille asiakkaille, jos Inlook itse ei ole hankkeeseen se paras tai sopivin mahdollinen kumppani tai vaihtoehto. Asiakkaat verkostoituvat myös keskenään ja hyötyvät Inlookin laajasta verkostosta. Aina pyritään löytämään paras mahdollinen ratkaisu asiakkaan kannalta, onpa tekijä Inlook tai joku muu.
”Yhteistyö toimii. Jos omissa urakoissa on tarvetta kiireavulle, olen saanut Inlookilta asentajia tai suosituksen hyvistä tekijöistä. Tämä on enemmän kuin materiaalimyyntiä; tämä on kokonaisvaltaista yhteistyötä ja molemminpuolista auttamista”, sanoittaa Pasi.
Lisäksi Inlook tunnetaan markkinoilla vakavaraisena ja luotettuna toimijana. Ison talon kassavirta on kunnossa ja tuotteet hyvin dokumentoitu. Jos tuotetta ei löydy valikoimasta, selvitetään mistä löytyy, ja hoidetaan tuote asiakkaan työmaalle sovittuna aikana. Vastaavasti, tarvittaessa nojataan talosta löytyvään pitkän linjan osaamiseen ja kattavaa tekniseen tukeen esimerkiksi asennuspuolelta. Lähtökohtana on aina asiakkaan etu.
”Inlookilla on Euroopan mittapuulla tarkasteltuna vahva asennusliiketoiminta. Jos ei meillä tiedetä, miten asennustyö tehdään, niin ei sitä tiedetä missään”, lausahtaa Atte.
Tulevaisuudessakaan ammattitaito ja ihmiseltä ihmiselle tehtävä työ eivät tule menettämään merkitystään. Asiakaskunnan nuortuessa tulevat digitaalisuus ja uudet sovellukset ja toimintatavat kuitenkin todennäköisesti tehostamaan ja nopeuttamaan myös Inlookin materiaalimyynnin työtä. Myös vastuullisuuden merkitys tulee tulevaisuudessa korostumaan.
Matti kiteyttää: ”Trendeistä tai aallonharjoista ei ole hyötyä, jos ne eivät auta tai helpota työtä. Ihmiset tekevät tätä työtä, ja kehittyvien työkalujen lisäksi yhä paremmassa yhteistyössä asiakkaan kanssa rakennetaan tulevaa kestävästi.”